16 juli, 2008

Vasa – top model!

För första gången får nu Vasamuseets besökare en uppfattning om den färgprakt Vasa utstrålade när hon for iväg på sin korta jungfrufärd 1628. Den modell i skala 1:10 av skeppet som funnits i museet sedan 1990 har nu bemålats och närmare 500 skulpturer har klätts i färger. – Efter djuplodande forskning vet man idag principerna för hur skulpturerna varit bemålade, vilket gör det möjligt att ge en trolig tolkning av hur Vasa såg ut när hon lämnade kaj, säger Agneta Wolfbrandt, projektledare för arbetet med Vasas bemålning.

Omfattande forskning
Konstvetaren och konservatorn, Peter Tångeberg, har under mer än tio års tid forskat om skeppets färger. Bland annat har han studerat nordeuropeisk kyrkokonst och dess bemålade träskulpturer samtida med Vasa för att få en så tydlig bild som möjligt av vilka färger och metaller som kan ha använts och hur man målade skulpturer vid den tid då Vasa byggdes. Över tusen prover har tagits, varav cirka 300 innehöll färgpigment. Ett trettiotal skulpturer och ornament har undersökts och ca 20 olika färgpigment har identifierats. Tack vare den mångåriga färgforskningen har man fått kunskap om hur Vasa såg ut 1628.

Allt har betydelse
Vasa är en enorm konstskatt och det är inte bara en fröjd för ögat. Alla skulpturer och detaljer har en betydelse och berättar om hur kung Gustav II Adolf ville att omvärlden skulle uppfatta Sverige och kungen själv. Det var ingen slump hur skulpturerna såg ut eller var placerade på skeppet, det fanns ett utarbetat ”program” för vilka symboler som skulle användas.

– Jag upptäcker hela tiden nya detaljer och små saker som bryter symmetrin och överraskar. Om man exempelvis tittar på en rad med romerska krigare så bär alla hjälmar eller hattar med plymer, men på en krigares huvud sitter istället en lagerkrans, säger Agneta Wolfbrandt.

Vasa pryds bland annat av lejon, delfiner, keruber, djävlar, romerska kejsare, sjöjungfrur, fruktknippen och akantusblad. Många skulpturer är naturtroget målade med förgyllda detaljer som till exempel hår, skägg, och bälten. Ibland är färgerna givna, i andra fall, som exempelvis kläder och rustningar, får man lita till principerna för hur rött och grönt, varma och kalla färgtoner växelverkar. Ingen färg får dominera i helheten, färgsättningen är som musik med en fast struktur och rytm som ibland överraskande bryts.

Agneta Wolfbrandt har tagit fram skisser som underlag för bemålningen tillsammans med Peter Tångeberg
Skulpturerna har snidats och målats av skulptören Ingvar Jörpeland.
Modellen har målats av Sjöhistoriska museets modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claeson.

Info: www.vasamuseet.se

Bilden:
Modellen av Vasa är i skala i:10. I bakgrunden skymtar originalet. Foto: Karolina Kristensson, SMM