13 juli, 2008

Seglingsevenemanget lyfter med rekordpublik och kunglig stjärnglans

Arenasegling med VM-status, publikfest med underhållning och familjeaktiviteter, mötesplats för näringslivet. Kändissegling med Prinsessan Madeleine och Henke Lundqvist i samma båt. Så lyftes ett av årets mest framgångsrika sport- och företagsevenemang, Match Cup Sweden. Med rekord i startfält, omsättning, mediebevakning och publik är Match Cup Sweden i Marstrand på väg att etablera sig bland de stora internationella sportevenemangen i Sverige.

Matchracingtävlingen i Marstrand första veckan i juli har lockat världens bästa seglare i 14 år, men det var först förra året som ett nytt evenemangskoncept introducerades i och med att Brandspot tog över som arrangör i sportsligt samarbete med GKSS. Samtidigt fick kappseglingen status som deltävling i världsmästerskapet i Matchracing.

Evenemanget avslutades i söndags, svensken Mattias Rahm vann sin första seger i Match Cup Sweden och på världstouren och arrangören Brandspot/GKSS konstaterade att evenemanget hade varit en stor framgång med nytt publikrekord och en fördubblad omsättning sedan 2005, 20 miljoner kr.
– Vi är totalt sett mycket nöjda med arrangemanget i år, och det skadade inte med sol hela veckan heller, konstaterar Jan Torstenson, vd på Brandspot.

Match Cup Sweden hade i år stjärnglans från tolv manliga och åtta kvinnliga toppseglare, de flesta ur översta världstoppen. Men i år hade arrangören kryddat tillställningen med ett helt nytt Celebrity Race, en kändissegling där Prinsessan Madeleine, Henrik “Henke”Lundqvist, Glenn Hysén, seglarlegenden Pelle Petterson och en hel rad kändisar deltog i en mer lustfylld kappsegling tillsammans med stjärnskepparna inför publikhavet på klipporna.
– Kändisseglingen lyfte evenemanget på ett kul sätt. Publiciteten har varit omfattande, mer än 70 journalister, fotografer och TV/radio har bevakat evenemanget, säger Jan Torstenson.

Prinsessan Madeleine representerade Childhood Foundation, evenemangets officiella välgörenhetsorganisation, som hennes mor, Drottning Silvia, har grundat för att hjälpa utsatta barn och deras mödrar i världen. Prinsessan var också närvarande på det TV-sända näringslivsseminariet Corporate Event Marketing Forum, som arrangerades för andra gången inför 250 företagsrepresentanter som lyssnade på bland andra Leif Johanson, AB Volvo, Dan Sten Olsson, Stena, Mats Agurén, Childhood Foundation och Robert af Jochnick, Oriflame.

Prispengarna i Match Cup Sweden var totalt 200 000 dollar för herrarna och 50 000 dollar för damerna. Från seglarhåll kom positiva reaktioner om evenemanget.
– Det här har varit det bästa seglingsevenemanget i Marstrand någonsin, kanske det bästa jag upplevt på hela Världstouren. Funktionärerna från GKSS var fantastiska, Brandspot och sponsorer har gjort det till oerhört framgångsrikt evenemang. Jag är imponerad, sa Magnus Holmberg, som en gång grundade Marstrandstävlingen.
– Det har varit en oerhört lyckad vecka med högklassig segling, rekordpublik med drygt 140 000 åskådare, nöjda sponsorer, allt vi kan önska oss, avslutar Jan Torstenson.