30 juni, 2008

Starten gick i lätta vindar och hård konkurrens

Soligt väder och lätta brisar satte sin prägel på de totalt 273 tävlande båtarna som tagit sig ut till starten utanför Sandhamn. Det soliga vädret lockade också ut åskådare i tusental som kunde lapa sol och se starterna i Sveriges största havskappsegling Eurocard Gotland Runt. Första start gick klockan 12.00 i lätta, varm sydliga vindar.

De 273 båtarna var indelade i 13 olika klasser som i sin tur delats in i åtta startgrupper. Starterna blev relativt odramatiska eftersom de lätta vindarna inte gjorde att båtarna hade så hög fart. Dock skreks det en hel del heta ord i trängseln på startlinjen och tjuvstarter förkom i flera av starterna. Några båtar hamnade också bland alla de åskådarbåtar som smugit så nära starlinjen att de utgjorde ett hinder för de startande.

Vinden mojnade alltmer och när de allra snabbaste båtarna, flerskrovsbåtarna, gick över startlinjen hade de ungefär samma fart som kölbåtarna en halvtimme innan. Till den sista starten, Classic, som samlar alla de fina gamla träbåtarna, kom dock sjöbrisen och satte lite liv i startfältet.

Fem banor

Nytt för i år är att båtarna seglar på fem olika banor beroende på hur stora och hur snabba de är. Den kortaste banan är på 33 mil och den längsta över 100 mil.

Största klassen i Eurocard Gotland Runt startade också först. De 87 båtarna i LYS D gick över startlinjen i vindar kring 3 m/sek. Med tanke på antalet båtar var starten odramatisk och ett stort antal yachter konkurrerade om titeln först ut på den 309 M långa banan. Bland dem fanns Linjett 37:an Ancella med Mats Gustavsson som skeppare, finska Swede 55:an Alda med Juha-Pekka Vuorinen, Anolina, en Bavaria 35 Match med Magnus Adlercreutz, finska Casandra med Erland Mattsson, Vildvittra med Ulf Tjernberg som skeppare, Dehler 34 DD Rabalder med Kjell Enbom och J105:an Junior med Jerry Hellström.

Femton minuter senare startade båtar i tre klasser, IRC D, ORC Club D och ORC International D. Farr Ahead, en Farr 31:a med Robert Lidqvist som skeppare tog starten tillsammans med Pronavia 38:an Ellvan med Lars Billström och estländska Debora Rodriou, en First 34,7 styrd av Eero Pank.

Också i ORC Club var sammanhållningen stor mellan startbojarna och Grand Soleil 40:an NN med Nils Henriksson, finländska Aino med Eero Suonio och Kurt Taxells Hönan Agda slogs med Johan Öbergs Grand Soleil 34 Herta Johanna och finske Tuomas Riskis Blanco om startvinsten.

Jämt i starterna

I ORC International bestod den jämna startklungan av Amarone, Stormsteg, Farr Ahead, Gatcha, som tog starten, Muchacha, estländska Katarina Jee, finska Xantippa och Grand Place.

Goose II, en Mumm 36 med Hugo Stenbeck som skeppare tog starten i IRC C i ett jämnt fält som också bestod av finska Farr Out med Timo Kotilainen, Jonas Hurtigs Farr 40:a Happy och brittiskregistrerade Serendip med svenske Pär Lindforss som skeppare.

De 41 båtarna i LYS C startade en halv timme efter kollegorna på Deltabanan. Vindarna var fortfarande svaga, men ökande. Sune Fogelström med Bill Trip 54:an Anthem tog starten och ledde sedan fältet på väg mot Almagrundet, följd av Wasa Atlantic Fantasia med Gunnar Widerlund.

I ORC Club togs täten av finländska Swan 40:an Barking Mad med Jukka Hyryläinen som skeppare, tyska Mamelie, en Luetje 48:a med Jacob Hinrich Leverku och kanadensiska X-46:an Gunvor XL med Karsten C Witt.

ORC International var startens intensivaste getingbo. Starten togs av estländska Audi Sport, en Grand Soleil 42 R spakad av Juss Ojala från Dagö och Juss utökade sedan sin ledning på väg mot Almagrundet. Hårda konkurrenter var Stark Racing Te med Anders Arnell, Fredrik Odhes First 44,7 Panache, Martin Nilsson i Salona 37:an Capio och fjolårssegraren Ingvar Hertzmans IMX 40:a Du Soleil II. Med i tätklungan fanns också Anders Nordströms UK Syversen och Thorry Gunnersens Tilting at Windmills, en Bermudaslup.

Getingbo i X 35

X35-klassen är ett annat getingbo med bland annat de två Audibåtarna med svenska herr- och damlandslagen i var sin konkurrerande båt, Farsor på Sjön med Gutta Johansson som skeppare och nederländske Nanno Aukes Maas. Samtliga båtar klöv startlinjen inom sekunder från varandra. Audi R10 med herrlandslaget tog ledningen på väg mot Alma.

I Grand Open seglar några av Sveriges genom tiderna mest erfarna skeppare och styrmän, Thomas Blixt, som under de senaste två åren seglat motsvarande fyra gånger jorden runt med sina Ericssonbåtar, Pelle Pettersson, som är styrman på 100-fotaren Hyundai, tävlingens största båt och Henrik Rockler från KSS. Hit hör också Jonas Martin-Löf på Royal Blue, som var den som tog starten i Grand Open B, men som efter en kort stund fick se sig förbiseglad av både Thomas Blixt med VO70:an Ericsson och tyska Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Med i starttäten fanns också brittisk-finska Lionessa of Douglas.

Sextio- och 30-fotstrimaranerna hade gemensam start och den togs av Pontus Johansson ombord på SeaCarten Knot i tät strid med True Look med Peter Myhrström och norska True Look. Något senare klöv Spirit of Titan startlinjen som första 60-fotare, följd av HiQ. Efter femton minuters segling övertog HiQ ledningen och drygade därefter ut den.

Sista start gjorde de klassiska träyachterna på en slutligen gles startlinje. Anitra, med Henrik Kahm som skeppare, tog starten. Väl ute på banan i friskande vind, nu över 7 m/sek, tog R12:an Clipper, skeppare Hans-Allan Eliasson, ledningen tillsammans med Fredrik Wallenbergs R15 Refanut.

De lätta vindarna består

Enligt väderprognosen kommer de lätta vindarna att bestå under stora delar av seglingen. Från onsdag kan det till och med bleka ur ordentligt och vrida till nordliga vindar. De båtar som då inte kommit i mål får säkerligen tillbringa ännu många timmar med att kryssa upp mot Almagrundet som är den sista posten innan målgången vid Skanskobb bara några hundra meter från Sandhamns klubbhus där kanske prisutdelningen med middag då redan startat.

Länk: www.gotlandrunt.se