Säsongen 2008 går startskottet för STARK Racing Team, en satsning där eliten i kappseglingsvärlden möter fastighetsbranschen. Skepparen Anders Arnell har lång erfarenhet från att driva fastighetsbolag och ser likheter mellan kappseglingen och de projekt han drivit på land. Den 10 maj deltog teamet i tävlingen Lidingö Runt för första gången – och vann direkt!
– För att nå vårt mål och bli ett vinnande team krävs, precis som i byggprojekt, att man är väl förberedd. Men också kontroll och uppföljning är viktigt för att man ska veta exakt var man är och var man ska här näst, säger Anders Arnell, som med sig ombord har sina söner Jon, Arthur och Alexander, samt några av Sveriges mest meriterade seglare.
En som ska hjälpa dem med detta är teamets segelmakare och coach Stefan Winberg, tvåfaldig Gotland Runt vinnare som genom åren har synts på prispallen i ett antal svenska och internationella segelmästerskap.
– Min uppgift handlar om att komma med råd och tips där det behövs, men också att få besättningen att jobba tillsammans och lägga tid och tankar på rätt saker. En av besättningens styrkor är deras entusiasm och en bra stämning är otroligt viktigt när man ska bygga ett team. Det finns också flera mycket erfarna personer i besättningen och vi kommer nu att jobba för att överföra deras kunskap till resten av teamet.
Först runt ön vinner
I kappsegling gäller det att trimma seglen rätt, ha vikten rätt placerad och att ha en besättning som gör alla manövrar på snabbaste och bästa sätt.
– Men det är också mycket annan kunskap och erfarenhet som måste finnas ombord, säger Stefan. Man behöver kunna läsa väder och vind, bygga en strategi för racet, göra riskbedömningar och ta beslut om hur man taktiskt ska förhålla sig till de andra båtarna.
– Förutsättningarna finns här, säger Stefan och jag tror att teamet kommer att kunna blixtra till redan på några av racen den här säsongen. Och mycket riktigt, Team STARK vann sin första tävling: Lidingö Runt.
Att få ha med sig STARK Fasadrenovering på den här resan, har betytt mycket för teamet.
– Deras stöd har lyft hela vårt projekt till en ny nivå, säger Jon den äldsta av sönerna och keyboard ombord. Nu är vi STARK Racing Team och har våra egna supportrar på bryggan – våra vänner från Stark och deras gäster. Det ger extra energi och svetsar samman besättningen på ett nytt sätt.
– Företaget är framgångsrikt på putsade fasader och byggentreprenader; det blir ju väldigt passande om deras båt blir detsamma inom havskappsegling! ler Jon.
Livsöde som binder samman
Anders och hans söner började kappsegla tillsammans sommaren 2005.
– Jag är uppvuxen på Orust om somrarna och seglade innan jag kunde cykla, berättar Anders. Det samma gäller för min fru och våra söner. Vi började kappsegla som ett sätt att samla familjen, efter att vår äldsta dotter gått bort vid en hjärttransplantation. Den tragiska händelsen för åtta år sedan har gjort att familjens sammanhållning idag bara ökar. Jag och min fru beslöt oss för att köpta en båt som vi skulle kunna segla Gotland Runt med varje år. Och ifjol investerade vi denna nya båttypen X-41 One Design, en båt i formel 1 klass.
Båten den enda i Sverige
Den första X-41:an sjösattes 2007 i Danmark – en nästan 14 meter lång båt som är byggd och optimerad för kappsegling. Kolfiber mast och rätt skrovdesign håller vikten nere. Mesta delen av den vikt som finns är placerad i kölen, vilket gör att båten kan klara den nästan 100 kvm stora segelytan som storseglet och genuan utgör. Sittbrunnen är utformad för att besättningen enkelt ska kunna göra sitt jobb, utrustad med Harken-vinschar med tre hastighetslägen samt en gigantisk ratt som ger rorsman en extra känsla i styrningen – också den i kolfiber.
I mitten av juli återvänder STARK Racing Team till Danmark igen för att delta i klassens inofficiella världsmästerskap. I startfältet finns många vassa besättningar med både OS- och Amercias Cup seglare ombord.
– Det kommer att bli höjdpunkten på vår säsong. Båttypen X-41 One Design är så ny att vi i år inte kan kalla tävlingen för VM, men över 19 nationer kommer att vara representerade och över hälften av de cirka 60 X-41:or som hittills byggts kommer att vara med, berättar Jon som är teamleader.
Att med en båt i den här storleken kunna samla ett så stort startfält är lite ovanligt. Något som besättningen tycker är kul, men det ställer också höga krav på dem – i Danmark kappseglar de på bana och behöver vara otroligt samspelta och behärska snabba manövrar och närkamper. I andra tävlingar som Gotland Runt, är utmaningen på öppet hav.
Gotland Runt är ytterligare en av sommarens höjdpunkter för teamet. På bryggan är det folkfest men för teamets del betyder det att i cirka tre dygn segla non stop runt Gotland. Starten går utanför Sandhamn i Stockholms Skärgård och de tävlar både mot X-41:or och andra båttyper. Det är en tävling som ställer nya krav på besättningen och som handlar om uthållighet, att orka kämpa och att fortsätta jaga den extra lilla fartökningen även om man fryser och inte fått sova.
Kappsegla på olika orter och vara ute flera dygn i sträck ställer stora krav på logistik och planering. Den biten är Jon, som också är teamets projektledare, ansvarig för. Han jobbar, liksom sin far och ytterligare en bror, i byggbranschen. Också han ser likheter mellan kappseglingssatsningen och sin vardag som projektledare på ett stort byggföretag.
– Alla har tydliga roller och ansvar och precis som på ett bygge gäller det att ha rätt utrustning och kompetens ombord. Man måste också planera väldigt noga i förväg. Det duger inte att dyka upp dagen före byggstart med en skruvdragare i handen och undra vem som köpt plankorna. På samma sätt kan man inte bara dyka upp på bryggan någon timme innan start och tro att man ska vinna – en lyckad kappsegling börjar långt innan startskottet går.