14 juni, 2008

Marstrand mötesplats för seglare och artister

Första veckan i juli förvandlas Marstrand till en kokande kittel med världens bästa seglare, artister, semestrande familjer och gräddan av näringslivet. Match Cup Sweden har blivit Sveriges största internationella seglingsevenemang och Marstrand en av de hetaste sommarorterna. – Vi ser en kraftig ökning av intresset för Match Cup Sweden, tolv av världens bästa seglare kommer, kända artister uppträder hela veckan, vi räknar med en publik på över 100 000. Kopplingen mellan affärsnytta och sport är tydlig för våra sponsorer, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot, som arrangerar VM-deltävlingen i sportsligt samarbete med GKSS.

Match Cup Sweden fick förra året VM-status som en av de nio deltävlingarna i VM-serien World Match Racing Tour. Samtidigt gick event managementföretaget Brandspot in i ett långsiktigt avtal som kommersiellt ansvariga för arrangemanget, i sportsligt samarbete med GKSS.

Tolv av världens manliga elitseglare och åtta ur damernas världstopp bjuder på Matchracing i verklig världsklass. Seglarlegenden och trefaldige World Match Racing Tour-mästaren Peter Gilmour från Australien får sällskap av, inte bara svenska toppnamnen Björn Hansen, Magnus Holmberg och Mattias Holmberg, Mattias Rahm och de ledande namnen på Världstouren, utan även av överraskningen i årets säsongsöppning, fransmannen Damien Iehl, som tog hem kvaltävlingen GKSS Spring Cup och därmed vann den sista åtråvärda platsen i det stjärnspäckade startfältet.

Sponsorkvoten är fylld med fler företag än någonsin och sedan 2005 har Brandspot mer än fördubblat omsättningen, som för 2008 landar på omkring 20 Mkr. Tio företag namnger tävlingsbåtarna, AB Volvo, SEB, Duni, Castellum, Santa Maria, Pelle P, Stena Line samt Childhood Foundation som Officiell välgörenhetsorganisation. En båt är brandad med Onico och den tionde båten är ännu inte offentliggjord.

På ett tidigt stadium kontaktades regionala intressenter som Kungälv kommun, Göteborg&Co och Team Marstrand, som idag tillsammans med Västsvenska Turistrådet, Business Region Göteborg och Södra Bohuslän Turism är Organising partners. Den gemensamma målsättningen är att etablera Match Cup Sweden som sommarens mötesplats, en spännande och upplevelserik vistelse för familjer, ungdomar, seglare, kändisar och näringslivstoppar.
– Vi har fyllt första veckan i juli med några av Sveriges bästa artister, aktiviteter för alla, välgörenhetsgalor och auktioner – och givetvis VM-deltävlingen i Matchracing med rafflande seglingsdueller, berättar Jan Torstenson.

Evenemangsområdet är utökat med en kompletterande Event Arena för publika aktiviteter med fokus på familjer och “pröva på” aktiviteter. På Event Arena blir det också uppträdanden av kända svenska artister varje kväll. Några av artisterna är Rongedal, Amanda Jenssen och Calaisa.
Event Arena på Kungsplan, är öppen mellan kl. 11.30-19.30 varje dag. Här kan man lyssna på artister och elitseglare, pröva på bland annat Beachvolleyboll, Seglarskola till förmån för Childhood, åka Ribbåt, spela Nintendo Wii och Guitar Hero och besöka sponsorernas utställningar och aktiviteter.
Marstrand har också blivit den nya mötespunkten för Sveriges ledande företag och deras kunder. Närmare 6 500 företagsgäster har bjudits in till Match Cup Sweden och de olika arenor som sponsorerna kan utnyttja, bland annat en Business Lounge med första parkettplats till tävlingsarenan. Där sköter den kände krögaren Mats Nordström och hans Wasa Allé i Göteborg catering med västkustinspiration.

Under Match Cup Sweden-veckan pågår också ett företagsseminarium på högsta näringslivsnivå, Corporate Event Marketing Forum, med talare som bl a Jacob Wallenberg och Leif Johansson premiäråret 2007 och över 250 deltagare. Seminariet fortsätter i år med nya aktuella ämnen inom Event Marketing.

Mediebevakningen ökar. TV8 sänder företagsseminariet Corporate Event Marketing Forum och Studio Virtanen sänder även i år från Marstrand, onsdag till och med lördag. Men även SVT och internationella Sail.tv, liksom svensk och internationell press bevakar numera evenemanget.

– Målet är att kunna etablera oss som ett av de verkligt stora internationella evenemangen i Sverige, tillsammans med aktiva och starka företag som sponsorer, avslutar Jan Torstenson.