Idag, den 2 juni, tillträder Anders Donlau som ny vd för AB Göta kanalbolag. Med sin breda erfarenhet som företagsledare ska han vidareutveckla upplevelseområdet Göta kanal och ta det 176-åriga resmålet in i framtiden. – Det här ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund på att anta utmaningen. Göta kanal tar emot 3 miljoner besökare varje år, och har förutom turism också förvaltning av kulturmiljöer och miljövård som uppdrag, säger Anders Donlau.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända turistmål. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön. Göta kanalbolags uppdrag från sin ägare svenska staten är att bevara och utveckla det historiska byggnadsverket och att se till att området är ett attraktivt resmål för turister. Göta kanalbolag omsatte 53 miljoner kronor under 2007 och förvaltar, förutom själva kanalen, också 350 fastigheter och stora skogsområden.
Anders Donlau är 50 år och bor i Linköping. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Stjärnägg. Innan det har han arbetat som marknadschef på företag som Odalmannen, Axfood och inom Correnkoncernen. Även om Göta kanalbolags verksamhet på vissa punkter skiljer sig från de bolag han tidigare lett ser Anders Donlau likheter.
– Visst är det annorlunda, det är det som gör det här jobbet så lockande. Men jag tror det är viktigt att driva Göta kanalbolag affärsmässigt, som det stora företag det är. Även här är det kunder som ska lockas av vår produkt – Göta kanal, säger Anders Donlau.
Skepparexamen och slussarkurs
Donlau är själv båtintresserad. Han har en Winga 87 motorseglare och har tagit skepparexamen. När han fick reda på att han fått jobbet som vd för Göta kanal anmälde han sig omedelbart till en kurs i att slussa.
– Att kunna den ädla konsten att ta sig igenom en sluss kändes som ett måste för den här posten, kanalen har ju ändå 58 slussar, skojar Anders Donlau.
Foto: Lasse Hejdenberg.
Länk: www.gotakanal.se