Lagom till båtmässan i Älvsjö släppte Bonnier Tidskrifter nu nyheten om sitt senaste magasin – Allt om Båtar. Det blir en tidning om motorbåtar för i första hand män mellan 25 och 50 som antingen redan äger båt och njuter av att vara på sjön, eller som längtar ut och har planer på båtköp.
– Vi ska göra en båttidning som är både roligare att läsa och innehåller mer användbar konsumentjournalistik än de tidningar som finns i dag, säger chefredaktören Martin Kreuger.
Det första 84-sidiga numret planeras till slutet av maj. När Allt om Båtar är etablerad väntas intäkterna i första hand komma från prenumerationer och i andra hand från lösnummer och annonser.
– Intresset för båtliv och försäljningen av båtar har ökat kraftigt under 2000-talet. Vi tror absolut att det finns intresse och utrymme för en ny båttidning – särskilt om den känns piggare än konkurrenterna som har funnits sedan 1970-talet, säger Martin Kreuger.
Själv är han 41 år och har varit hängiven båtåkare sedan sexårsåldern. Han har ägt ett tiotal motor- och segelbåtar i sitt liv, legat under båtskrov och fått bottenfärg i ansiktet de senaste 25 vårarna, seglat över Atlanten och renoverat både plast- och träbåtar i garaget.
Martin Kreuger är journalist och tidningsmakare sedan 20 år. Bland annat var han med och startade Metro som nyhetschef 1995 och var chefredaktör för ledarskapstidningen Chef mellan 2003 och 2006.