12 mars, 2008

Världens starkaste aquamaticmotorer

Volvo Penta stärker ytterligare sin position som världsledande inom drevmotorer. Det nya Aquamaticprogrammet innehåller världens starkaste dieselmotor för drev och världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor.

Dieselmotorer kopplade till drev är ett av Volvo Pentas allra viktigaste produktområden och här har företaget sedan många år marknadsledande positioner.

I takt med ett ökande miljömedvetande i båtbranschen ökar intresset ytterligare för dieselmotorer med drev. De tre motorserierna i Volvo Pentas program – D3, D4 och D6 – är alla helt elektroniskt styrda med sk common rail högeffektiva insprutningssystem. Emissionsnivåerna är låga och uppfyller såväl de europeiska RCD samt amerikanska EPA steg 2. Lika viktigt är effektiviteten i själva drivsystemet: Aquamaticdrev med motroterande propellrar, Duoprop, ger mycket hög verkningsgrad vilket i kombination med bränslesnåla dieselmotorer ger lägsta möjliga bränsleförbrukning och därmed emissioner. .

D4-300
Världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor ger 300 hästkrafter i ett mycket kompakt paket. Prestanda och installationsmått är båda jämförbara med s k big-block V8 bensinmotorer.
– Vi har tagit teknologin från 6-cylindriga D6-435, som lanserades ifjol, och överfört den till 4-cylindriga D4. Det är i huvudsak ett nytt topplock, nya injektorer och nya ventiler. Dessutom har
D4-300 en ny turbo och laddluftkylare, vidareutvecklad kompressor, ny motorstyrning samt helt nyutvecklade motorkuddar, säger Björn Säljö, produktplanerare på Volvo Penta.

Även när det gäller komforten har D4 tagit ett tydligt kliv framåt.
– D4 tar nu steget upp i en effektklass där det hittills bara funnits 6-cylindriga alternativ. Vi måste fullt ut matcha sexans mjuka gång och gör det med en balanserad grundkonstruktion, effektiv ljudisolering på kompressorn, integrerade balansaxlar samt de helt nyutvecklade motorkuddarna.

D4:ans kompakta yttre ger fördelar för båtbyggare och båtägare. Det blir möjligt att installera mer effekt på en begränsad yta, vilket ger mer utrymme över till passagerare eller last.

D6-370
Världens kraftfullaste dieselmotor med drev hade tidigare 350 hk, nu har den 370.
– Nya D6-370 bygger på samma motor som används till IPS500. Vi har optimerat motorn till
DPH- och DPR-dreven som anpassats till den högre effekten. Resultatet är minst sagt bra. I dubbelinstallation klarar den att driva en båt på drygt 10 ton i över 40 knop. Till snabba sportbåtar
i enkelinstallation ger den mycket bra prestanda med låg bränsleförbrukning, säger Björn Säljö.

D6-seriens andra modell har också uppgraderats, från 310 till 330 hk.

Powertrim assistant
Till diesel Aquamaticprogrammet finns ett brett urval tillbehör från Volvo Penta. Powertrim Assistant ger automatiskt båten bra gångläge för säkerhet och komfort. Fartegenskaper och bränsleekonomi blir också bättre med Powertrim Assistant.

Drevet trimmas i fem olika lägen som förinställs mot ett motorvarvtal. Det trimmas in maximalt under acceleration så att båten skall komma snabbt upp i planing och fälls sedan gradvis ut för att ge båten bästa, och mest bränsleeffektiva gångläge.

Tekniska data

D4-300
Vevaxeleffekt: 300 hk (221 kW)
Max vridmoment: 702 Nm (518 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 3,7 l (224 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 663 kg

D6-370
Vevaxeleffekt: 370 hk (272 kW)
Max vridmoment: 883 Nm (651 lbf.ft) vid 2000 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop eller för båtar med toppfart över 50 knop DPR Duoprop
Vikt: 770 kg

D6-330
Vevaxeleffekt: 330 hk (243 kW)
Max vridmoment: 810 Nm (598 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 750 kg

Kommentarer

Kenneth 20:48:52 2009-03-30

Hur mycket väger D3-an och passar den i en Nimbus 21DC 1987?