20 februari, 2008

Första skrovet till FinnFlyer 36 injicerat

FinnYachts Ab i Jakobstad håller på att bygga sin helt nya modell FinnFlyer 36 CR och FinnFlyer 36 Club. Det är en vass Performance Cruiser respektive Racer/Cruiser, med goda seglingsprestanda och segling som en racer och boendekomfort som en ombonad Cruiser. Det första skrovet har nu injicerats på fabriken.

Pressrelease från tillverkaren:

Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning är alldeles för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och den upplevda seglingsglädjen. Mera avancerade byggmetoder måste till för att kunna bygga båtar med familjeinredning som blir både starka och lätta.

FinnYachts Ab har tagit fasta på detta och utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.

ACCY tekniken gör det möjligt att tillverka den optimala Performance Cruisern och Racer/Cruisern,med seglingsprestanda som en Racer, samt med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. En kombination som endast kan levereras av ett kvalitetsvarv med unik och avancerad produktionsteknik och metodik utöver det vanliga.

Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn.
Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber.
Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade i GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.
Kölfena i behandlad stål med blybulb.
Designer: Stråhlmann Yacht Design
FinnFlyer 36 är designad med modernaste linjerna i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med nedsänkt Racing ratt på 150cm ratt för bästa styrkänsla. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 winchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 7 personer runt sittbrunnsbordet som är tillval.
Standardmast med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rod, som tillval erbjudes erbjuds uppgradering till Nordic kolfibermast.
Harkens kullagrade beslag är standard, som tillval erbjuds Harkens nya UD-Furling system och Harken Carbo Foil förstagsprofil.

Interiör:
Traditionell layout med 2 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. Bakom toaletten även stort fullängdsstuv som är inredd med en sjökoj för tillfällig övernattning eller lovartskoj vid kappsegling, U-soffa i salongen samt stor förpik med garderober. Denna layout erbjuder upp till 7 personer kojplatser ombord.

Tack vare den låga vikten, det plana skrovet, den låg tyngpunkten och det minimala motståndet i undervattensskrovet så bjuder FinnFlyer 36 på en verklig seglingsupplevelse med härligt bett på kryssen och med mycket snabba undanvindsbogar var man kan plana i farter upp till 15-20 knop.

FinnFlyer 36 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
FinnFlyer 36 CR vänder sig till den grupp seglare som älskar att segla fort och långfärdssegla i skärgården men kanske även använda båten för ett antal tävlingar. Båten skall fungera som en bekväm och ombonad sportcruiser på långfärder och på tävlingar skall båten kunna mäta sig med de snabbaste i sin storlek, trots normal nordisk cruisingutrustning.
Kännetecknande för denna är:

L-köl på 2,05 m, (finns även med 1,70m som tillval) Sprayhood med skyddande flik, löstagbara stuvlådor i aktern som även tjänstgör som sittplats för rorsman, instrumentkonsol på rufftak mm

FinnFlyer 36 Club är ClubRacern med gedigen Cruisinginredning, den erbjuder den kräsne kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre. Ett kultiverat alternativ till de enkla raciga entypsbåtarna.
T-köl på 2,2 m, Öppen akter. Prel Orc Int. 2008 GPH 590

Tidtabell :
Skrovformarna blev klara februari 2008,
Första båten vakuuminjicerades den 14 februari 2008,
Första båt planeras att sjösättas juni 2008

Preliminära tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

FinnYachts Ltd i Jakobstad är ett företag som drivs av Hans Johansson med familj, var kunskap om båtbyggande gått i arv. Fadern var med vid starten av Nautor/Swan samt Baltic Yachts. FinnYachts har nyligen investerat i en modern produktionsanläggning på 2500m2 för tillverkning av FinnFlyer båtar samt underleverantörsjobb till Nautor mm (Swan 53 skrov o däck kommer bla från varvet). Varvet är specialister på material och plastning av kvalitetskryssare. FinnYachts Ltd är ägare och tillverkare av FinnFlyer båtarna. Den avancerade byggtekniken ACCY är framtagen av varvet.

Karl-Johan “Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, Kamu jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för IMS och IRC. Kamu´s konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu har t.ex. ritat alla nya Finngulf Performance Cruising båtar från 28 fot upp till 46 fot, samt racing båtar från MiniTransat 6,5 till 53 fot. Flera än 100 båtar av Kamu´s konstruktioner seglar i dag. Kamu är även en flitig seglare.

Info: www.sjomanyachting.se