– 2 500 nordbor i stor attitydundersökning om 4×4 Hur ser den genomsnittlige ägaren till en fyrhjulsdriven bil ut i Norden? En man med ett mycket aktivt fritidsliv och som framhåller köregenskaper när han väljer bil, visar Nissan Nordics attitydundersökning. En tredjedel av de tillfrågade i Sverige använder sin bil för sitt seglingsintresse.
Totalt har 2561 nordbor som äger och kör en fyrhjulsdriven bil tillfrågats om attityder till bland annat användning, ägande, säkerhet och symbolvärde. Svaren visar att den genomsnittlige ägaren i alla de nordiska länderna är en man i åldern 31-50, som har ett mycket aktivt fritidsliv och gillar bilens terrängegenskaper. Bland de svarande i Sverige bor merparten i södra Sverige och många av ägarna är högskoleutbildade.
En majoritet uppger att viktigaste anledningen till att äga en 4×4-bil är framkomligheten och dess praktiska fördelar. I Sverige svarade 43 procent att detta var viktigast, i Norge är siffran hela 49 procent.
– Det är häftigt att de fyrhjulsdrivna bilarna kommer till sin rätt – att man använder bilens fulla potential, säger Helena Turkel, VD för Nissan Nordic Sverige. Detta är verkligen en typ av bilar som gör det möjligt att ha ett aktivt liv, vare sig man vill åka snowboard eller plocka svamp, och Nissan har ett mycket brett utbud av fyrhjulsdrivna bilar.
Även bilarnas vintervägegenskaper framhålls som en viktig aspekt. Mer än en fjärdedel av svenskarna och norrmännen uppger det som svar på frågan om varför man köpt en fyrhjulsdriven bil. Bland finländarna är siffran 13 procent.
Även säkerhet kommer med på listan, bland de svarande i Finland uppger cirka åtta procent det som skäl, samma siffra gäller för norrmän. Bland svenskar är siffran något högre, 15 procent.
Segling populärt bland 4×4-ägare
En tydlig sak de tillfrågade nordborna har gemensamt är att man använder bilen för ett aktivt fritidsliv. Segling exempelvis kommer högt upp på listan över saker de tillfrågade använder bilen till på fritiden. I Sverige och Finland svarar nästan en fjärdedel så. Även andra fritidsintressen som jakt (Sverige 32 procent), hästsport (Danmark 10 procent), skidåkning (Sverige 33 procent) och vandring (Norge 80 procent), båtliv (Finland 46 procent) hamnar långt upp på listan över vad bilen används till.
På frågan om vad man tror en fyrhjulsdriven bil signalerar svara hela 50 procent av svenskarna ”kraftfullhet” och att den möjliggör en aktiv livsstil. Flertalet av de tillfrågade svarar att även deras nästa bil med stor sannolikhet blir fyrhjulsdriven.
I Nissans utbud på den svenska marknaden finns Nissan Qashqai, X-TRAIL, Murano, Pathfinder och Navara som fyrhjulsdrivna. Dieselvarianterna är utrustade med dieselpartikelfilter.
Så gjordes undersökningen
Undersökningen genomfördes under augusti månad med hjälp av fyra undersökningsföretag i respektive nordiska land. I Sverige gjordes den av SIFO.