Världsmästerskapet i Match racing-segling, World Match Racing Tour, får 2008 tio deltävlingar, 20 kvaltävlingar och åtta damtävlingar – och mer prispengar.
– Det är ett steg mot att fler seglare på världsnivå ska ha möjlighet att kvalificera sig till mästerskapstävlingarna. Därigenom kan vi ytterligare öka antalet toppseglare och därmed höja kvaliteten på World Match Racing Tour, förklarar Scott MacLeod.
En rad viktiga förändringar genomförs till nästa års seglingsvärldsmästerskap i Match racing. Det nya konceptet för 2008 offentliggjordes på onsdagen av Scott MacLeod, President i World Match Racing Tour, som grundades 2000 av den svenska tävlingens dåvarande sponsor Swedish Match i Marstrand. 2006-2007 fick World Match Racing Tour ISAFs världsmästerskapsstatus, samma ”Special event”-status som America’s Cup och Volvo Ocean Race, och touren har nu genomförts över 1,5 år med 16 deltävlingar, där två race nu återstår, i Brasilien och Malaysia.
– 2008 övergår vi till en serie på tio tävlingar över ett kalenderår men inför samtidigt högre krav på genomförandet, och 20 nya regionala utslagsgivande kvaltävlingar, samt en serie på åtta damtävlingar, förklarade Scott MacLeod på en pressträff på Båtmässan i Stockholm på onsdagen.
– Det öppnar möjligheter för Sverige att på allvar blanda sig i världsmästerskapet i Match racing, säger Erik Centerwall, som ansvarar för det sportsliga genomförandet i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på Världstouren.
Även kvalitén på tävlingsevenemangen ska stärkas:
– Prispengar, kringevenemang som höjer intresset från sponsorer och företag och ökad TV- och mediebevakning är några av de ingredienser som vi ställer höga krav på, säger Scott MacLeod, som tar svenska Match Cup Sweden och Monsoon Cup i Malaysia som två goda exempel.
– Match Cup Sweden står för ett intressant, nytt evenemangskoncept där den sportsliga prestationen får en fantastiskt fin inramning för både publik och näringsliv. Monsoon Cup har höjt de ekonomiska ramarna och får ett statligt stöd på 40 Mkr, fortsätter MacLeod.
Till 2008 höjer arrangören i Match Cup Sweden nivån på prispengarna till 250 000 USD och fortsätter de framgångsrika näringslivsarrangemangen i samband med tävlingen i Marstrand, med bland annat Corporate Event Marketing Forum.
– Vårt mål är att Match Cup Sweden ska bli den mest attraktiva mästerskapstävlingen för alla deltagare, seglare, företag, media och publik, deklarerar Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 10 år framåt, och där GKSS ansvarar för det sportsliga.
World Match Racing Tour är idag den kanske mest rättvisa och spektakulära tävlingsformen i segling, där besättningar i identiska kappseglingsbåtar möts båt mot båt i en serie utslagningsdueller. Allt sker på en naturlig arena i städer eller miljöer där hundratusentals åskådare kan se kappseglingarna. Ett flertal av de främsta och mest namnkunniga seglarna i America’s Cup och Match racing deltar, däribland de svenska