Sju års intensivt rekonstruktions- och tillverkningsarbete lider mot sitt slut. De sista detaljerna till hjulångaren Eric Nordevall II:s balansångmaskiner är strax klara för montering på Motala Verkstad. Samma verkstad som 1836 tillverkade Daniel Frasers sinnrika originalmaskineri.
Snart är det dags för provkörning.
Maskinerna, som är på vardera 17 hk och härstammar från 1700-talets teknik, är de enda i sitt slag i världen.
Storslagen händelse
– Det är en storslagen händelse som nu närmar sig, säger maskinsamordnare Anders Hellberg på Föreningen Forsviks Varv.
– Några detaljer ska justeras och fininpassas, men snart är vi redo för sanningens minut efter sju års ihärdigt arbete och finansieringsbestyr, förklarar Anders Hellberg.
Föreningen Forsviks Varv i Forsvik driver och samordnar projekt Eric Nordevall II, en replik av 1836 års hjulångare med samma namn som sjönk till Vätterns botten 1856. Ett världsunikt projekt.
Exklusiv hjulångare
1980 återfanns det nästan helt intakta fartyget och efter många års marinarkeologiska undersökningar påbörjade Forsviks Varv det omfattande replikbygget av världens äldsta bevarade maskindrivna fartyg.
Förutom samordningen av projektet byggs i Forsvik det 28,6 meter långa skrovet som beräknas vara sjösättningsklart 2008. Där läggs just nu de sista invändiga garneringsvarven och det första, 3,6 diameter stora skovelhjulet färdigställs.
Karlskronavarvet tillverkar den 20 ton tunga ångpannan av 15 mm tryckkärlsplåt som nitas och diktas enligt 1836 års metoder.
Eric Nordevall II får en totalvikt på 150 ton och ska som sin föregångare gå i exklusiv passagerartrafik på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg och på de stora sjöarna.
Info www.nordevall.com