En av världens största fungerande ångmaskiner kommer att hålla ångan uppe under Tall Ships Race i Stockholm, i slutet av juli. Det är museifartyget Sankt Erik, Sveriges första havsisbrytare från 1915, som ska vara startfartyg när kappseglingen startar. Den gamla isbrytaren gör även turer på Stockholms ström för betalande passagerare under evenemangsdagarna och den efterföljande helgen.
Till vardags ligger Sankt Erik vid kaj utanför Vasamuseet på Galärvarvet. Nu råder en febril aktivitet i maskin, på däck, i salonger och byssa för att göra fartyget klar att ta emot passagerare. Under de planerade turerna kommer maskinchef, maskinister, eldare och smörjare att ta emot passagerare nere i det enorma maskinrummet. Kabyssen, med sin kokseldade spis, kommer att vara bemannad för servering ombord.
– Vår ambition är att alltid hålla fartyget i fungerande skick, men det är ändå en stor apparat att göra henne klar att kasta loss. Allt ska ses över och snyggas till, säger Leif Malmberg, chef för föremålsenheten på Statens maritima museer som äger fartyget.
Sankt Erik byggdes som Stockholms stads isbrytare 1915. Fartygets huvudmaskin är trecylindrig och en av de största fungerande sjöångmaskinerna i Europa, kanske också i världen. Sammanlagt utvecklar de två ångmaskinerna ombord 4 000 hästkrafter. Senast det eldades under Sankt Eriks pannor var 2002. Två av fyra pannor ska nu driftsättas och innan färden måste 50 ton vatten bunkras – vatten som ska bli ånga.
Bengt Söderlund, maskintekniker och eldare ombord, har bråda dagar med alla förberedelser:
– Vi kommer att börja elda i maskin redan två dagar innan första turen. Man måste ta det försiktigt när maskinen är helt kall. Men det stora arbetet kommer efteråt, då måste alla pumpar demonteras och de stora topplocken lyftas av. Cylindrarna ska sen rengöras invändigt och få torka ut, berättar han.
Allmänhetens turer: 28–29 juli och 3–4 augusti.
Biljetter: Strömma Kanalbolaget eller Vasamuseets bokning
Info www.maritima.se
Foto: Karolina Kristensson/SMM