Sveriges största seglingsevenemang, Match Cup Sweden 2-8 juli, lockar världens bästa seglare och Sveriges tyngsta beslutsfattare. Alinghi’s coach Peter Gilmour och svenske Magnus Holmberg, Victory Challenge, har lämnat klartecken och kommer direkt från America’s Cup. Volvos Leif Johansson och Investors Jacob Wallenberg är två av huvudtalarna på eventets näringslivsforum.
– Nya Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli blir ett internationellt mästarmöte i segling, ett forum för svenskt näringsliv och ett av sommarens största publikevenemang av högsta klass, förklarar Jan Torstenson, vd för Brandspot som tillsammans med GKSS arrangerar tävlingen.
Alinghi’s Peter Gilmour klar för start
13 av 16 världstopprankade seglare är klara för start. Det starkaste kortet är tungviktaren Peter Gilmour, som coachar det europeiska vinnarteamet Alinghi, som ska försvara sin seger i America’s Cup. Gilmour vann senaste Match Cup-tävlingen liksom hela världsserien 2005 och har tagit hem den svenska tävlingen ytterligare fem gånger tidigare.
Men övriga seglare ligger precis i kölvattnet. Gavin Brady, taktiker på BMW Oracle som just åkt ur Louis Vuitton Cup, är anmäld till start. Sveriges toppnamn Magnus Holmberg, skeppare på Victory Challenge, och Björn Hansen är också klara. Världstoppen i ISAFs rankinglista, Ian Williams, Mathieu Richards, Sebastien Col och ryssen Eugeniy Neugodnikov har lämnat klartecken liksom Eric Monnin.
Världens bästa kvinnliga seglare får också en chans att utmana männen på lika villkor, för första gången i cupen. Världsettan Claire Leroy och internationellt toppseedade svenskorna Malin Millbourn och Jenny Axhede seglar med seger i sikte.
– Vi är givetvis oerhört stolta över att Peter Gilmour kommer tillbaka igen, och vi är fantastiskt glada över ett så starkt internationellt startfält. Det här blir en kamp på högsta världsnivå, kommenterar GKSS klubbdirektör Peter Klock.
Alla seglar på en bana mitt i Marstrands hamnbassäng med identiska båtar, DS37 Match Racer, som är en 11,25 x 3,2 meter lång kölbåt, speciellt framtagen för match racing.
Deltävling i World Match Racing Tour
Match Cup Sweden är den svenska deltävlingen i världsserien för match racing, World Match Racing Tour, och har arrangerats sedan 1994 med ”reklamuppehåll” 2006. I år kommer evenemanget tillbaka med förnyad kraft och med nya arrangörer.
– Vi har lagt extra fokus på att utveckla evenemanget med bland annat ett årligen återkommande Event Marketing-seminarium. Där kommer Sveriges beslutsfattare att samlas, med Match Racing och världens bästa seglare som inramning, säger Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, ett ledande konsultbolag inom eventmarknadsföring, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 11 år framåt, där GKSS ansvarar för det sportsliga.
Volvos och Investors chefer huvudtalare
Beslutsfattare i näringslivet och offentliga sektorn samlas i Marstrand den 6 juli samtidigt som seglingarna pågår. Corporate Marketing Event Forum har lockat flera tunga talarnamn. Bland föredragshållarna om hur evenemang och sponsring används strategiskt i företagens och Sveriges internationella marknadsföring, finns bland andra Volvochefen Leif Johansson, Investors Ordförande Jacob Wallenberg, Göteborgs kommuns ordförande Göran Johansson, Regeringens sakkunnige Bo Gentzel, Vodafones globala Brand Manager David Erixon med flera.
Forumets moderator är Lars Adaktusson.
– Det är första gången som företagsledare på den här nivån berättar öppet om hur Event Marknadsföring sätts in i företagens strategiska affärsplanering och vilka effekter det har på deras affärer, förklarar Jan Torstenson.
Finansieringen av Match Cup Sweden sker genom företagspartners. Brandspot har samlat ett tjugotal officiella partners och sponsorer till årets event.
– Vi har nått den punkt där evenemanget är finansierat och vi ser en oerhört god potential för framtiden redan nu, avslutar Jan Torstenson, Brandspot.