11 februari, 2007

Jungfrutur för SWE 96 i solnedgången

Pressrelease

(2007-02-10, Valencia) Solen gick sakta ned över Valencia och färgade himlen i lila och orange. På vattnet utanför Malvarossa-stranden blåste 18-20 knop.
Där styrde Magnus Holmberg, när dagljuset gick över till kvällsmörker, SWE 96 på sin jungfrutur.
– Vilken skönhet. Fantastiskt. En otrolig känsla. Ojämförbart, sa travaren Santiago Lange.

Det var lördag och dagen efter sjösättningen av SWE 96 och de första strukturtesterna i hamn. Det var också en dag när flera av America’s Cup-teamen, Team Shosholoza, Areva Challenge och Mascalzone Latino, låg och väntade på att kunna segla men valde att avbryta förberedelserna på grund av allt för hård vind.

Victory Challenges meteorologer trodde dock att ett seglingsbart vindfönster skulle öppnas senare på eftermiddagen. Så 16:45 samlades teamet vid båten. Beslutet var fattat. SWE 96 skulle bogseras ut ur America’s Cup-hamnen.

– Vi åker ut och kollar, vi vet ännu inte om vi kan segla, sa Magnus Holmberg varvid shore managern Sam Murch gick igenom vad som skulle göras i händelse av segling.

Hissande av storsegel och genua. Strukturtester på kryssen. Med begränsad belastning på utrustningen. Om allt gick bra skulle man kunna börja slå.

Det är rutinmässigt för en nybyggd America’s Cup-båt att genomgå sådana tester under ett antal dagar innan man börjar segla den för fullt.

Att solen redan var på väg ned var inget hinder för Victory Challenges team denna sena eftermiddag i februari. Så intensivt ville alla segla SWE 96 för första gången.

Killian Bushe, båtbyggarchefen var med, liksom Mani Frers, båtdesignern.

Väl ute på vattnet hade vindhastigheten minskat till 15 knop. Det skulle gå att segla.

Mittfördäckaren Andy Meiklejohn skickades upp i masten för att förbereda hissandet av storseglet.

Så hissades det, med segelnumret SWE 96 för första gången synligt på vattnet där den avslutande för-regattan före utmanarserien Louis Vuitton Cup, Valencia Louis Vuitton Akt 13, inleds om 51 dagar. Det var ett storsegel som i fler avseenden såg annorlunda ut än dem som använts vid för-regattorna under 2005 och 2006. Med ytterligare en officiell leverantör bredvid Sail Racing, Rutgerson Marin. Och med nytt utseende på Tele2-logotypen.

Men framförallt befann sig besättningen för första gången på den nya båt som ska användas i de avgörande seglingarna inom ramen för 32a America’s Cup.

Med en helt ny utforming av Red Bull på skrovet inleddes seglingen på kryssen. En spänd förväntan byttes snart mot leenden. Och ett beslut om ett första slag.

Det låter väldigt mycket om en America’s Cup-båt. Det alla lyssnade efter var ljud utöver de vanliga. Tecken på strukturella fel. Killian Bushe lutade örat mot däck. Sam Murch och Mani Frers befann sig under däck.

Efter ett antal slag skedde snabbt samråd mellan dessa och Magnus Holmberg. Beslutet var enkelt. Seglingen skulle fortsatta, samtidigt som vinden tilltog, upp till 18-20 knop, och solen sänkte sig för Valencia. Det var 17 grader varmt i luften.

Gatljusen vid Malvarossa började tändas.

– Så långt allt väl, sa Killian Bushe, med ett stort leende.

Grindern Sebastian Tenghage log lika mycket:

– Det här är riktigt skoj.

Belastningen på utrustningen ökades successivt.

– Hon beter sig som vi önskat och hoppat, sa Mani Frers.

– Förbered er på en lång kväll, tillade Magnus Holmberg.

Det hade blivit mörkt.

– Inget problem när vi nu har lysdioder på instrumenten, sa han halvt på allvar, halvt på skämt.

Samtidigt som man diskuterade sina intryck. Som att man kunde segla och utnyttja hela vattenlinjen på SWE 96, en tydlig förbättring jämfört med SWE 63 och SWE 73.

– Hon seglar majestätiskt, sa Magnus Holmberg.

Inte förrän klockan 19:30 var SWE 96 åter vid basen inne i America’s Cup-hamnen.

– Vi har aldrig tidigare seglat när det varit så mörkt.

Det var ett lättat och lyckligt team som gick i land. Lyckligt och lättat och samtidigt väl medvetet om detta bara var ett första av många tester på väg mot America’s Cup.

– Vi har en lång väg kvar, sa Killian Bushe, fortfarande med ett leende.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro, Viasat och Bet24 är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.