I ett slag dubblerar Stockholms Stad arrendekostnaderna för många av huvudstadens båtklubbar. Det innebär en mycket kraftig ökning från 1 januari 2018 för medlemmarna i närmare 100 båtklubbar.
Beslutet om att höja arrendeavgifterna fattades av Stockholms Stads Idrottsnämnd 21 november. Bakgrunden till höjningen är att staden har genomfört en omfattande underhållsinventering av stadens 91 hamnanläggningar. Denna visar ett stort eftersatt underhåll, som i många fall måste åtgärdas omedelbart.
– Det är otroligt att en det är den röd-gröna koalitionen som röstar igenom ett beslut som direkt påverkar ideella föreningars möjlighet till verksamhet. Våra båtklubbar bygger på föreningsdemokrati och skapar möjlighet för vanliga människor att utöva båtliv. Det är en kommunal angelägenhet att tillhandahålla anläggningar för fritids- och idrottsverksamhet. Båtklubbarnas bryggor är lika viktiga som simklubbarnas simhallar eller hockeyföreningarnas ishallar, säger Peter Karlsson, verksamhetschef för Svenska Båtunionen.
Kostnaden är 187 Mkr för de närmaste tio åren – en summa som Stockholms Stad vill debitera båtklubbarna för. I genomsnitt handlar det om drygt 2 Mkr per båtklubb…
För varje enskild båtägare kan det handla om tusentals kronor per år i ökade kostnader. Utöver den beslutade höjningen hotas Stockholms båtklubbar även av att få betala moms på sina båtplatsavgifter.
– Vi vet inte riktigt än vad det här kommer att innebära för oss, men vi protesterar högljutt. Det här är inget roligt beslut – tvärtom innebär det en katastrof för många båtägare, säger Sören Löfgren, vice förbundsordförande i Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) och medlem i Hägerstens Båtklubb.
– Många kommer att tycka att det blir för dyrt att ha båt om de här höjningarna blir verklighet. Det börjar närma sig samma priser som i marinor för en del. Och det blir ännu dyrare om sedan momsen ska läggas på avgifterna.
SMBF med sina 257 båtklubbar och cirka 45 000 medlemmar har försökt påverka politikerna och tjänstemännen innan beslutet fattades. En majoritet bestående av S, MP och V beslutade sig, trots protester ända in i sista stund, för att båtklubbarna ska betala närmare 200 Mkr för stadens eftersatta underhåll.
– Vi vet inte riktigt hur vi ska göra efter det här beslutet. Vi ska ha ett styrelsemöte för att diskutera det här, men kostnaderna för båtägarna höjs redan till 2018, säger Sören Löfgren.
För båtklubbar som i dagsläget betalar 300 kr/bryggmeter för kommunalt ägda pontoner innebär förslaget 550 kr/bryggmeter.
Beslutet berör båtklubbarna lite olika beroende på om klubbarna hyr enbart brygganläggningen eller hela hamnen inklusive mark och bryggor.
Bilden: Stockholms båtklubbar och därmed klubbarnas medlemmar får mycket kraftigt höjda arrendeavgifter nästa år. Bilden är från Albano Båtklubb. Foto: Roland Brinkberg.
Äntligen!
Båtklubbar ska förstås stå stå för sin kostnader.
Höjningen är småpotatis.
Varför ska vi andra skattebetalare betalare subventionera detta?
Vi i vår klubb och många med oss bedriver juniorverksamhet och är bas för sjöscouter i ett problemområde. Många fattiga barnfamiljer har råd att unna sig båt och skärgårdsliv, även folkpenskonärer och unga studerande. Vi har ensamma äldre män och änkor som lever för föreningen, det finns människor ur alla generationer och samhällsklasser som umgås och lär varandra. Mjuka värden som inte kan mätas. En mer än hundra år gammal sund folkrörelse. Varför överhuvudtaget finansiera idrott, rekreation och friluftsliv med skattepengar? Låt pensionärerna dö ensamma och uttråkade så kan ungdomarna elda bilar och röka spice. Så kanske du kan köpa dina småpotatisar för det som blir över.
Anders, om du köper en brygga till Gåshaga Marina, där du är VD, får du då skriva av den på 10 år? Det tänker staden göra och därmed låta dagens medlemmar i båtklubbar stå förpå kostnaden för de kommande 40-50 årens båtägare. Subvention, ja men inte av staden i alla fall.
Äntligen!!!?
Sjävklart ska båtklubbarna bära sin egen kostnad till 100%, inget konstigt i det.
Varför ska vi andra skattebetalare subventionera deras båtliv?
Undrar Anders
Ställ dig samtligt frågan hur staden (läs skattebetalare) nyttjat det årliga överskottet från nuvarande arrenden när inget underhåll skett under många, många år. Man erkänner själv att så inte skett. Inom vilken annan fritidsverksamhet kan man öka kostnaden med nästan 100% utan att rodna? Dags för politiskt skifte i stadshuset.
Märkligt att vi ska betala för eftersatt underhåll. Det har ju funnits pengar att avsätta. Och hur ska staden göra med alla odlings o kolonilotter som är i stort sett gratis på bästa tomtmark. Jag tycker det är fint med kolonier, men båtlivet har minst lika stort berättigande till samma subventioner. Fast visst ja! Mp sitter väl med i beslutet.
Ja. På samma sätt som simklubbar, slalomklubbar, fotbollsklubbar och hockeyklubbar. Ojsan vad skattsedeln skulle krympa för oss alla. Då hade vi ju råd att köpa större båtar. 🙂
?
Hej igen,
ska bli intressant att få se vem som i framtiden betalar för sanering av marken och botten i hamnen som staden upplåtit i princip gratis åt det subventionerade båtklubbslivet i decennier. Ska vi andra skattebetalare stå för miljösvineriet också, eller kommer båtklubbsmedlemmarna ta på sig brukaransvaret (också retroaktivt) där som i kommersiell verksamhet??
Undrar Anders
Båtklubbar är föreningar för sport och fritid som ska ha samma stöd som alla andra. Från t ex Svenska Spels miljarder. Sen betalar vi många miljoner i bränsleskatt som går till bilisterna, samtidigt som alla arrenden vi redan betalat slösats på annat istället för oss. Miljömässigt är vi noga med spill och sopor nu för tiden, inte som bilisterna och industrin. Det är ytterst beklagligt att vi nu ska bli en ny pengakran för att inkompetenta politiker ska kunna täcka upp för sitt fusk och sina åtalbart misskötta åtaganden sedan många år. Man dubblar ju också arrendet för alla fastigheter som står på stadens mark, det blir kännbart för alla BRF… Men de är ju miljonärer, eller… ?
Jo, det är naturligtvis OK att vi ideella klubbar betalar våra egna kostnader till skillnad mot de ideella föreningar som håller till i skattesubventionerade boll-, sim- och ishallar. Grejen är bara att det har vi gjort sedan länge. Min klubb har betalat minst 1,5 milj kr i arrende för den flytbrygga vi “fick” 1986. De kommande 10 åren ska vi nu betala ytterligare 3 miljoner till om avgiften blir 550 kr/m. Är bryggans livslängd är 20 år blir det tre miljoner till. Nyanskaffning kostar mellan 1,5 och 2 milj. Så “betala våra egna kostnader”. Tjenare.